Boso czy w butach? Pytanie, które od lat budzi wiele kontrowersji. Zdania są podzielone: jedni są zwolennikami chodzenia na boso, drudzy radzą korzystanie z porządnego obuwia również w warunkach domowych. Kto ma racje? Jak znaleźć złoty środek? Dlaczego nie warto chodzić po domu na bosaka?
Podpowiadamy 🙂

Dawniej chodzenie na bosaka było czymś naturalnym. Praktycznie wszyscy poruszali się bez butów, dorośli, dzieci, osoby starsze – buty były zakładane jedynie od święta, na specjalne okazje. Wtedy jednak infrastruktura wyglądała nieco inaczej- zdecydowanie więcej było miejsc, które pozwalały korzystać z dobrodziejstw natury. Więcej naturalnego podłoża, zieleni, piasku… Obecnie większość podłoża, po którym się poruszamy jest twarda, ‘zabetonowana’.
Boso? Jak najbardziej, ale tylko po naturalnym podłożu, czyli takim, które pozwala pracować stopie w trzech wymiarach: trawa, piasek czy śnieg (opcja dla ‘morsów’). Stopy człowieka ewolucyjnie nie są przystosowane do chodzenia po twardym podłożu typu asfalt, kafelki, panele. Stopy napotykają wówczas ogromny opór.

Chodzenie boso na naturalnym podłożu – ma wiele zalet:

  • hartuje, wzmacnia kondycję całego organizmu
  • stymuluje tysiące zakończeń nerwowych w stopach, które mają połączenie z najważniejszymi narządami ciała
  • stanowi naturalny masaż stóp – chodzenie boso szczególnie po nierównym, miękkim podłożu poprawia ukrwienie i odżywienie stóp
  • pozwala na swobodną pracę wszystkich struktur stóp, wpływa prozdrowotnie na całe ciało
  • chodzenie boso po piasku dodatkowo stanowi naturalny peeling dla stóp

W warunkach domowych zalecamy chodzenie w klapkach. Dlaczego?

W naszych domach podłogi składają się głównie z kafelek czy paneli, czyli powierzchni, które nie zapewniają amortyzacji stopom, chodzenie boso może powodować przeciążenia i dolegliwości bólowe nie tylko w obrębie stóp, ale także stawów znajdujących się wyżej oraz stawów kręgosłupa. Szczególnie narażone są osoby, których stopy są zmienione chorobowo (m.in. przez płaskostopie podłużne i poprzeczne, haluksy, koślawość tyłostopia, zmiany reumatyczne czy zwyrodnieniowe), a także osoby z nieprawidłową budową w obrębie stawów kolanowych (szpotawość, koślawość), bioder, dolegliwościami ze strony kręgosłupa czy skrótami kończyn dolnych.

Rodzaj obuwia ma znaczenie!

Spędzając w domu znaczną ilość czasu i wykonując różnego rodzaju czynności, często wymagające długiej pozycji stojącej, np. w kuchni, warto pomyśleć o zaopatrzeniu stóp w obuwie, które zapewni im przede wszystkim komfort, podparcie, amortyzację i korekcję. Odpowiednio wyprofilowane – najlepiej indywidualnie zmieniają codzienną rzeczywistość.
Na rynku obecnie dostępna jest ogromna ilość różnego rodzaju obuwia przeznaczonego do użytkowania w domu.

Dowiedz się więcej!

Na co więc powinniśmy zwrócić uwagę wybierając domowe kapcie?

Powinny być:

  • dopasowane (najlepiej indywidualnie) tak, aby wielkość i tęgość butów zgadzała się z wymiarami stóp, aby ich nie uwierały i jednocześnie dobrze trzymały
  • wyprofilowane, aby stopy były podparte w miejscach najbardziej potrzebujących, niewydolnych, bolesnych, zniekształconych (zapewnienie odciążenia i korekcji)
  • na grubej podeszwie, aby zapewnić amortyzację dla stawów nie tylko stóp, ale również kolan, bioder i kręgosłupa
  • lekkie
  • wykonane z dobrych materiałów

Mamy nadzieję, że w naszym wpisie znaleźliście przydatne informacje, a także wiecie już, dlaczego nie warto chodzić po domu na bosaka.